<< 16.Pascal | Témata IT | 18..NET/C# >>

17. Delphi

  • Delphi - vlastnosti, vizuální programování, struktura projektu, vývojové prostředí
  • Komponenty - důležité komponenty, využití a vlastnosti
  • Události - rozdělení, využití pro vstup, zpracování a výstup dat
  • Textový editor - příklad výběru komponent a metod

Delphi

  • Vlastnosti
    • vývojové prostředí původně vyvinuté firmou Borland.
    • k programování úloh se využívá programovací jazyk Object Pascal.
  • Vizuální programování
    • uživatelské prostředí se vytváří pomocí komponent knihovny VCL (Visual Component Library)
    • VCL využívá knihovnu Windows API
  • Vývojové prostředí
    • Pracovní okno - Návrh formuláře - DESIGN, Editor zdrojového kódu - CODE
    • Pomocná okna
      • Editor objektů - OBJECT INSPECTOR
      • Okno nástrojů (komponent) - TOOL PALETTE
      • Prohlížeč struktury - STRUCTURE
      • Správce projektu - PROJECT MANAGER
  • Struktura projektu
    • DPR - soubor projektu Delphi - otevírá soubory projektu PROJETS (BDSPROJ - nové verze od 2005)
    • PAS - soubory programových kódů Pascalu - programové jednotky UNITS
    • DFM - soubory formulářů - textové soubory s definicemi vlastností formuláře
    • RES - soubor zdrojů - soubor pro kompilaci ikon a bitmap aplikace
    • EXE - Kompilovaný soubor - spustitelný program

Komponenty a události

  • Důležité komponenty
    • Formulář FORM - Name, Caption, Width, Height, Color ...
    • Tlačítko BUTTON - Name, Caption, Left, Top ...
    • Popisek LABEL - Name, Caption, Font ...
    • Vstupní pole EDIT - Text, ReadOnly, Enabled ...
    • Seznamy LISTBOX, COMBOBBOX - Items, ItemIndex
    • Textové pole MEMO, RICHEDIT - Text, Lines, Clear, Select, Copy, Add, Delete, Load, Save
    • Roletové menu - MAINMENU - Items, Caption, Enabled, ShortCut ...
    • Dialogy - OPEN, SAVE, PRINT, FONT, COLOR ...
    • Časovač TIMER - Enabled, Interval ...
  • Důležité události
    • Události klávesnice - KeyPress, KeyUp, KeyDown ...
    • Události myši - Click, DblClick, MouseUp, MouseDown, MouseMove, MouseWheel ...
    • Běhové události - Create, Activate, Change, Close, Resize ...

Zpracování dat

  • Vstup dat
    • využití editačního pole EDIT
      • propojení se stiskem tlačítka pro potvrzení nebo s událostmi OnChange a KeyPress
    • využití funkce InputBox
    Jmeno:= InputBox('Zadejte jméno', 'Zadejte prosím jméno a příjmení: ');
    • využití dalších komponent - LISTBOX, MEMO (COMBOBOX, CHECKBOX, RADIOBUTTON)
procedure TOkno.tlacitkoPocitejClick(Sender: TObject);
var a,b,v,w1,w2,plocha,objem: real;
begin
   a:=StrToFloat(poleStranaA.Text);
   b:=StrToFloat(poleStranaB.Text);
   v:=StrToFloat(poleVyskaV.Text);
   w1:=sqrt(sqr(b/2)+sqr(v));
   w2:=sqrt(sqr(a/2)+sqr(v));
   plocha:=a*b+a*w1+b*w2;
   objem:=(a*b*v)/3;
   polePlocha.Text:=FloatToStrF(plocha, ffFixed, 8, 2);
   poleObjem.Text:=FloatToStrF(objem, ffFixed, 8, 2);
end;
  • Konverze dat
    • využití konverzních funkcí
      • StrToInt - text <--> celá čísla - IntToStr
      • StrToFloat - text <--> reálná čísla - FloatToStr
  • Kontrola dat
    • využití vyjímek pomocí konstrukce TRY - EXCEPT
        try 
          {chráněné příkazy} 
        except 
          on {typ_výjimky} do {příkazy}
        end;
  try
      x := StrToInt(Edit1.Text);
    except
      on Exception do ShowMessage('Byly zadány nevyhovující údaje');
    end;
  • Výstup dat
    • využití pole EDIT a atributem ReadOnly
    • využití popisku LABEL
    • využití zobrazení hlášky ShowMessage

Textový editor

  • podrobný popis rozdílů - použité komponenty, možnosti zpracování textů
Zvětšit
Zvětšit
RSS