<< 16.Pascal | Témata IT | 18..NET/C# >>
17. Delphi
- Delphi - vlastnosti, vizuální programování, struktura projektu, vývojové prostředí
- Komponenty - důležité komponenty, využití a vlastnosti
- Události - rozdělení, využití pro vstup, zpracování a výstup dat
- Textový editor - příklad výběru komponent a metod
Delphi
- Vlastnosti
- vývojové prostředí původně vyvinuté firmou Borland.
- k programování úloh se využívá programovací jazyk Object Pascal.
- Vizuální programování
- uživatelské prostředí se vytváří pomocí komponent knihovny VCL (Visual Component Library)
- VCL využívá knihovnu Windows API
- Vývojové prostředí
- Pracovní okno - Návrh formuláře - DESIGN, Editor zdrojového kódu - CODE
- Pomocná okna
- Editor objektů - OBJECT INSPECTOR
- Okno nástrojů (komponent) - TOOL PALETTE
- Prohlížeč struktury - STRUCTURE
- Správce projektu - PROJECT MANAGER
- Struktura projektu
- DPR - soubor projektu Delphi - otevírá soubory projektu PROJETS (BDSPROJ - nové verze od 2005)
- PAS - soubory programových kódů Pascalu - programové jednotky UNITS
- DFM - soubory formulářů - textové soubory s definicemi vlastností formuláře
- RES - soubor zdrojů - soubor pro kompilaci ikon a bitmap aplikace
- EXE - Kompilovaný soubor - spustitelný program
Komponenty a události
- Důležité komponenty
- Formulář FORM - Name, Caption, Width, Height, Color ...
- Tlačítko BUTTON - Name, Caption, Left, Top ...
- Popisek LABEL - Name, Caption, Font ...
- Vstupní pole EDIT - Text, ReadOnly, Enabled ...
- Seznamy LISTBOX, COMBOBBOX - Items, ItemIndex
- Textové pole MEMO, RICHEDIT - Text, Lines, Clear, Select, Copy, Add, Delete, Load, Save
- Roletové menu - MAINMENU - Items, Caption, Enabled, ShortCut ...
- Dialogy - OPEN, SAVE, PRINT, FONT, COLOR ...
- Časovač TIMER - Enabled, Interval ...
- Důležité události
- Události klávesnice - KeyPress, KeyUp, KeyDown ...
- Události myši - Click, DblClick, MouseUp, MouseDown, MouseMove, MouseWheel ...
- Běhové události - Create, Activate, Change, Close, Resize ...
Zpracování dat
- Vstup dat
- využití editačního pole EDIT
- propojení se stiskem tlačítka pro potvrzení nebo s událostmi OnChange a KeyPress
- využití funkce InputBox
Jmeno:= InputBox('Zadejte jméno', 'Zadejte prosím jméno a příjmení: ');
- využití dalších komponent - LISTBOX, MEMO (COMBOBOX, CHECKBOX, RADIOBUTTON)
- využití editačního pole EDIT
procedure TOkno.tlacitkoPocitejClick(Sender: TObject); var a,b,v,w1,w2,plocha,objem: real; begin a:=StrToFloat(poleStranaA.Text); b:=StrToFloat(poleStranaB.Text); v:=StrToFloat(poleVyskaV.Text); w1:=sqrt(sqr(b/2)+sqr(v)); w2:=sqrt(sqr(a/2)+sqr(v)); plocha:=a*b+a*w1+b*w2; objem:=(a*b*v)/3; polePlocha.Text:=FloatToStrF(plocha, ffFixed, 8, 2); poleObjem.Text:=FloatToStrF(objem, ffFixed, 8, 2); end;
- Konverze dat
- využití konverzních funkcí
- StrToInt - text <--> celá čísla - IntToStr
- StrToFloat - text <--> reálná čísla - FloatToStr
- využití konverzních funkcí
- Kontrola dat
- využití vyjímek pomocí konstrukce TRY - EXCEPT
try {chráněné příkazy} except on {typ_výjimky} do {příkazy} end;
try x := StrToInt(Edit1.Text); except on Exception do ShowMessage('Byly zadány nevyhovující údaje'); end;
- Výstup dat
- využití pole EDIT a atributem ReadOnly
- využití popisku LABEL
- využití zobrazení hlášky ShowMessage
Textový editor
|