<< Organizace maturity IT 2018 | Maturita | IT - podpora >>

Maturita oboru TEL

  • praktické ověření znalostí z VYT a CAD proběhne v rámci Praktické maturitní zkoušky
  • ústní část proběhne klasicky jako ústní maturitní zkouška z Výpočetní techniky
  • průběh a termíny maturitních zkoušek jsou zveřejněny na školním webu

Praktická maturitní zkouška

  • zkouška proběhne ve týdnu od 20. do 24. dubna 2015
  • pro vykonání praktické zkoušky bude k dispozici časový prostor 6 x 60 minut
  • zkouška bude složena ze dvou částí
    • 4 hodiny VYT
    • 2 hodiny TEM
  • v praktické části budou připravena zadání kombinující několik různých praktických úloh
  • Praktická zkouška - tématické okruhy

Ústní maturitní zkouška z Výpočetní techniky

Tématické okruhy 2015





Praktické příklady

1 Základní principy a hardware počítačů

  • princip, funkce, blokové schéma počítače, vývoj počítačů
  • rozdělení počítačů, sestava osobního počítače, parametry komponent
  • Blokové schéma PC Zvětšit, PC jednotka Zvětšit
  • Základní deska PC Zvětšit, PC konektory Zvětšit

2 Zpracování dat na PC

  • kódování dat, používané znakové soustavy a kódy
  • využití číselných soustav a jejich přepočet
  • (0101)2 = (x)10 , (0100 1101)2 = (xx)10
  • (4A)HEX = (xxxx xxxx)BIN = (XX)DEC
  • binární kód znaku "A" podle ASCII tabulky Zvětšit

3 Operační systém Windows

  • operační systémy, vlastnosti a typy, OS Windows, vývoj, ovládání a nastavení systému
  • souborový systém, organizace souborů, součásti a příslušenství systému
  • plocha - ovládací prvky, nastavení velikosti ikon, nastavení tiskárny a myši
  • průzkumník - zobrazení a třídění souborů
  • průzkumník - zobrazení/skrytí přípon a systémových souborů

4 Systémový software a bezpečnost dat

  • organizace, komprimace a zálohování dat, systémy a jejich funkce
  • zabezpečení dat, škodlivý obsah a antivirová ochrana, typy a funkce antivirů
  • stažení obrázku Zvětšit a vložení do archivu grafika.rar s heslem grafika
  • nastavení a kontrola zabezpečení OS Windows
  • ukázka spamové kontroly školního mailu

5 Zpracování textů - Word

  • rozdělení a funkce textových editorů, MS Word možnosti, ovládání, nastavení stránky
  • využití odstavců, sloupců a oddílů, začlenění obrázků a kreseb, zpracování hr. korespondence
  • otevřenídokumentu a nastavení stránky A4 na šířku, okraje 1cm
  • formátování - Nadpis 1 (18b, centr), Nadpis 2 (14b, číslování, odsazení), Normální (10b, odsazení, odrážky)
  • formátování text článku podle vzoru Zvětšit
  • vytvoření diplomů ze šablony a tabulky

6 Zpracování tabulek - Excel

  • charakteristika, typy a funkce tabulkových procesorů, MS Excel organizace dat, ovládání
  • typy dat, formátování tabulek, sestavení vzorců, adresy buněk, grafy a zpracování dat
  • výchozí počet listů v sešitu, jejich pojmenování, barva záložek
  • formátování tabulky podle instrukcí
  • nastavení výšky řádků tabulky v centimetrech, vložení loga do záhlaví listu
  • doplnění vzorců v tabulkách
  • vytvoření sloupcového grafu z tabulky
  • použití filtru v datové tabulce

7 Zpracování dat - Access

  • databázové systémy, organizace dat, Access - ovládání, prvky databáze, typy dat
  • tvorba datových tabulek, vazby mezi tabulkami, třídění a výběr dat, zadávání a výstupy dat
  • vytvoření databáze a import tabulek z excelu podle zadání
  • vytvoření výběrových dotazů podle zadání

8 Tvorba počítačové prezentace - Power Point

  • typy prezentací, prezentační systémy, zásady pro tvorbu, MS PowerPoint, ovládání a nastavení
  • prvky prezentace, design prezentace, animace, časování a ovládání prezentace

9 Počítačové sítě

  • využití a rozdělení sítí, topologie, datové spoje
  • servery a jejich služby, aktivní a pasivní prvky

10 Internet

  • podstata a struktura, domény, komunikační služby, e-mail, chat, facebook
  • prohlížení a vyhledávání informací, postupy při publikování na Internetu
  • organizace a možnosti nastavení školního mailu

11 Zpracování grafiky a grafické editory

  • vektorová a rastrová grafika, podstata a využití, rastrové editory
  • parametry a formáty rastrové grafiky, získávání a zpracování grafiky
  • úprava fotografie Zvětšit podle vzoru Zvětšit
  • natočení, oříznutí, vyvážení (jas a kontrast), doplnění textů a rámečku

12 Zpracování rastrové grafiky - PhotoShop

  • PhotoShop - vlastnosti, využití, ovládání, pomůcky, nástroje, tvary a texty
  • výběry, vrstvy, efekty, koláže a malířské techniky
  • úprava fotografie Zvětšit podle vzoru Zvětšit
  • natočení, oříznutí, vyvážení (jas a kontrast), doplnění textů a rámečku

13 Zpracování vektorové grafiky - Corel, Visio

  • podstata a prostředky, systém Corel Draw - možnosti, ovládání, nastavení
  • správa a vlastnosti objektů, nástroje, kreslicí pomůcky, správa barev

14 CAD systémy - Autocad

  • CAD systémy, rozdělení, typy, Autocad - vlastnosti, využití, ovládání, prvky - kreslení a editace
  • vlastnosti prvků, hladiny, bloky, základy 3D modelování - nastavení, možnosti
  • nakreslit tvar podle předlohy Zvětšit
  • vysvětlit postup, nastavit vlastnosti prvků
  • okótovat tvar

15 Technické modelování - Inventor

  • vlastnosti a ovládání systému, moduly Inventoru a jejich využití
  • postupy parametrického modelování součástí a sestav, tvorba dokumentace
  • nastavení bílého pozadí a kreslicích pomůcek v náčrtu
  • vytvoření 3D modelu desky podle výkresu Zvětšit
  • vložení základních pohledů do 2D výkresu

16 Plošné modelování a vizualizace - 3DS MAX

  • vlastnosti a ovládání systému, postupy plošného modelování, geometrie, polygonální sítě
  • vizualizace - světla, materiály, rendering, animace scény - klíčové snímky, trajektorie pohybu
  • vysvětlení možností transformace boxu (kvádru)
  • ukázka loftingu 2D profilu Zvětšit
  • vytvoření scény - cylinder + pyramid Zvětšit s vizualizací Zvětšit

17 Základy programování - Dev Pascal

  • program, programovací jazyk, algoritmus, vývojové diagramy
  • Pascal, vlastnosti, programové struktury, datové typy
  • zpracujte VD pro výpočet BMI podle zadání
  • vytvořte program pro výpis malé násobilky podle zadání

18 Vizuální programování - Delphi

  • Delphi - možnosti, ovládání a nastavení, založení projektu, postup tvorby programu
  • tvorba aplikací s grafickým ovládáním, použití základních komponent a programových struktur
  • vytvoření aplikace pro sečtení čísel podle předlohy Zvětšit

19 Vizuální a objektové programování - Visual studio C#

  • Visual studio - možnosti, ovládání a nastavení, založení projektu, postup tvorby programu
  • tvorba aplikací s grafickým ovládáním, použití základních komponent a programových struktur

20 Multimédia a zvuk

  • pojem multimédia, zvuk - podstata, vlastnosti, digitalizace, zvukové formáty
  • HW a SW pro práci se zvukem

21 Video

  • video - podstata, vlastnosti, HW a SW pro zpracování
  • střih videa, formáty video souborů, kodeky, kontejnery

22 Animace

  • techniky animace, počítačová 2D animace a 3D animace
  • Flash animace, interaktivita animací

23 Informační systémy

  • IS - rozdělení a typy, wiki systémy, vlastnosti a využití, PmWiki, Wikibook
  • CMS - vlastnosti a typy, systém WordPress, možnosti využití, zprovoznění a nastavení

24 Design webu

  • HTML - podstata, značky, struktura stránky, rozložení obsahu, CSS podstata, syntaxe, box model
  • HTML web - struktura, navigace, vzhled, typografie, publikování a přístupnost

25 Programování webu

  • možnosti programování webu, programovací nástroje, správa dat
  • Javascript - vlastnosti, formuláře, proměnné a funkce, PHP - vlastnosti, proměnné, struktury
RSS