<< Polygonální modelování | 3DS MAX | Vizuální efekty >>
Materiály
Materiál
- pojmenované nastavení barvy, textury včetně vlivu světla a stínů pro dosažení reálného vzhledu objektů
Volba materiálu
- materiály je možno vytvářet ručně pomocí materiálového editoru
- materiály je možné vybírat z materiálových knihoven
- výběr materiálů a knihoven je třeba podřídit typu renderování a osvětlení scény
Typy renderu (vykreslovací program)
- Scanline render - standardní výchozí renderovací nástroj
- pro Standard nebo Raytrace materiály
- Mental-Ray render - standardní volitelný render pro kvalitní vykreslování
- pro Mental-Ray materiály - knihovny Arch&Design a Autodesk
- V-Ray render - placený profi render pro tvorbu scén s využitím globálního osvětlení
Typy světel
- Standardní světla
- Fotometrická světla
Algoritmy výpočtu globálního osvětlení
- Radiozity - sledování rozptylu paprsků mezi objekty scény
- Raytrace - sledování dráhy paprsků při odrazu a lomu
Typy materiálů
|
Standardní materiály
- využití ve spojení se Scanline renderem
Standard
- výchozí univerzální materiál s řadou vrstev a možností jejich nastavení
Architectural
- univerzální sada šablon pro vytváření reálných architektonických materiálů - omítka, zdivo, sklo, dřevo, dlaždice ...
- vysoce reálného vzhledu je možné dosáhnout při použití fotometrických světel a radiozity (způsob výpočtu nepřímého globálního osvětlení)
- s určitým omezením je možné tyto materiály renderovat pomoc Mental-Ray renderu
Raytrace materiál
- materiály určené pro scény s využitím Raytrace algoritmem pro sledování dráhy paprsků při odrazu a lomu (další způsob výpočtu nepřímého globálního osvětlení)
Složené materiály (compound)
- umožňují vytvářet kombinované materiály s vyžitím bitmap
- Blend material - kombinuje 2 materiály na jedné straně povrchu
- Composite material - kombinuje až 10 materiálů pomocí průhledných masek
- Double-Sided material - umožňuje přiřadit různé materiály pro přední a zadní stranu ploch
- Morpher material - využívá modifikaci Morpher pro řízení změny materiálu během animace
- Multi/Sub-Object material - umožňuje přiřazení různých materiálů k vybraným částem objektu pomocí ID hodnot
- Shellac material - superimposes one material on another using additive composition.
- Top/Bottom material - umožňuje přiřazení různých materiálů pro horní a dolní plochy objektu
Mental-Ray materiály (MR)
- využití ve spojení s MR renderem
Arch&Design materiál
- materiál pro podporu většiny materiálů používaných v architektonickém designu
- výchozí materiál v systému 3DS Max Design
Autodesk materiály
- varianty materiálů seskupené podle základních typů materiálu - plasty, sklo, kov, dřevo ...
- knihovny sjednoceny pro různé systémy Autodesku - Autocad, Inventor, Revit, 3DS Max ...
|
Standardní materiál
Typy algoritmů pro stínování - Shadery
Typy map pro tvorbu materiálů
Tvorba materiálu
Mapování materiálů
Odkazy
Videa
Zdroje