<< | Objektové programování | >>
Objektové programování
- doporučené postupy programování
- využívající k řešení úloh rozdělení na prvky (objekty)
- prvky jsou vytvářeny podle reality - zákazník, automobil, bankovní účet ...
- ke zpracování dat dochází při vzájemné komunikaci mezi objekty
Objekty
Objekt v programování
- popis reálné věci nebo činnosti pomocí programovacího jazyka
- definice objektu obsahuje
- datové položky - délka, šířka obdélníka
- metody (funkce) - výpočet obvodu, výpočet plochy - zpracované datové položky
- zákazník, automobil, prodej, zápůjčka ...
Vytvoření objektu
- konkrétní nové objekty se odvozují ze šablony objektu (třídy) pomocí klíčového slova new
- Kruh krouzek = new Kruh(20);
- ze třídy Kruh se vytvoří nový objekt krouzek
- Clovek Karel = new Clovek ("Karel Pakosta", 1988);
- Clovek Alena = new Clovek ("Alena Slabá", 1990);
- ze třídy Člověk se vytvoří objekty Karel, Alena ...
- konkrétní nové objekty se odvozují ze šablony objektu (třídy) pomocí klíčového slova new
Prvky objektu
- Datové položky - data objektu - vstupní data
- Metody - funkce objektu - výpočet, výstup dat ...
Zapouzdření objektu
- řídí přístupnost metod a dat objektu
- každý objekt má prvky veřejné - public a vnitřní - private
- okolní objektu komunikuje s objektem pomocí veřejných dat a metod
- způsob vnitřního zpracování dat v objektu není pro okolí důležitý
- kombinuje metody a data uvnitř objektu
- Console.WriteLine("Dobrý den!")
- Console - objekt
- WriteLine - metoda objektu
- Dobrý den! - data objektu
- volání metody WriteLine objektu Console zajistí výpis dat do nového řádku
- Console.WriteLine("Dobrý den!")
Třídy
Třída
- prostředek (šablona) pro vytváření objektů určitého typu
- definice se provádí pomocí klíčového slova class
- v C# představuje nová třída samostatný soubor - např. Kruh.cs
- příklad třídy Clovek
- použití v programu evidence
Konstruktory
Konstruktor
- speciální metoda pro inicializaci objektu
Příklad Obrazce
- příklad třídy Kruh
- použití v programu Obrazce