<< Programové struktury | Programování - C# | Práce se soubory >>
Deklarace proměnných
- Proměnná - pojmenované místo v paměti (odkaz) pro uložení dat
- Datový typ - určuje způsob uložení dat a možnosti zpracování
- Deklarace - vymezení datového typu před použitím proměnné
- datovýTyp názevProměnné ;
- int stranaA ;
- datovýTyp názevProměnné = hodnota ;
- char znak = 'A' ;
- datovýTyp názevProměnné ;
Rozdělení datových typů
Hodnotové
- hodnota uložena přímo v paměti - zásobník (stack)
- Celá čísla INT
- Desetinná čísla FLOAT, DOUBLE, DECIMAL
- Logický typ BOOL
- Znak CHAR
Odkazové
- Znakový řetězec - STRING
- pro práci s řetězci
- řetězec je posloupnost (pole) znaků - slovo, věta ...
- řetězec se zapisuje do uvozovek
- Objekt - OBJECT
- kořenový typ
- každý datový typ je odvozen právě z datového typu object
- odvozování tříd je základním principem objektově orientovaného programování (OOP)
- odvozená třída zdědí po základní třídě vlastnosti a metody a k tomu přidá novou funkčnost
- vlastnosti a metody základní třídy již není potřeba znovu definovat
- typ object již obsahuje několik základních metod Equals(), GetHashCode(), GetType() a ToString()
Datové pole
- datová struktura, která obsahuje více položek stejného datového typu
- k jednotlivým položkám se přistupuje pomocí indexu (celočíselná proměnná)
- první prvek pole má index 0, poslední pak n-1 v případě, že má pole n prvků.
Deklarace pole
- pro vytvoření referencí - odkazů na data
datovýTyp[] názevPole;
- pro vyhrazení paměti pro prvky pole
- datovýTyp[] názevPole = new datovýTyp[početPrvků];
Přístup k prvku s indexem i
názevPole[i];