<< | Multimédia | >>

Zvuk

  • mechanické vlnění šířené v plynech, kapalinách i pevných látkách

Základní vlastnosti

  • Výška zvuku
    • závisí na frekvenci vlnění - f[Hz]
    • infrazvuk - 16Hz - slyšitelný zvuk - 20 kHz - ultrazvuk
  • Itenzita zvuku
    • závisí na aplitudě vlnění a na hladině akustického tlaku - L = 20.log(p/p0)[dB]
    • změna 6 dB odpvídá dvojnásobnému zvýšení intenzity
    • změna 20 dB - odpovídá desetinásobnému zvýšení intenzity
  • Sluchový vjem
    • individuální schopnost lidského ucha slyšet zvuk
    • citlivost ucha závisí na věku člověka a na frekvenci zvuku - nejvyčšší citlivost kolem 2 000 Hz
    • úrovně
      • šustění listí - 20 dB
      • rušná ulice - 70 dB
      • bouřka - 120 dB
      • práh bolesti - 130 db
  • Zvukové pole ucha
Zvětšit

Digitalizace zvuku

  • převod spojité - Analogové informace na nespojitou Digitální informaci pomocí A/D převodníku
Zvětšit--Zvětšit
  • vzorkování - vzorkovací frekvence [kHz]
    • rychlost snímání vzorků z analogového signálu
  • kvantizace - bitová hloubka [bit]
    • kódování informace o intenzitě - 8 / 16 / 32 / 48 bit
  • kvalita digitálního zvuku
    • mluvené slovo 22 kHz / 8 bit
    • CD audio - 44,1 kHz / 16 bit
    • DVD audio - 96 kHz / 24 bit
    • studio - 194 kHz / 32 bit

Přenos zvuku a videa

  • Streaming
    • technologie kontinuálního přenosu informace mezi serverem a klientem
    • umožňuje přehrávání při přenosu dat bez předchozího uložení do souboru
  • Bitrate - kvalita přenosu měřená v bitech za sekundu
  • Kodek - software pro kódování a dekódování informace při přenosu a ukládání dat

Zvukové soubory

Základní rozdělení

  • Bezeztrátové - WAV, FLAC, MIDI
  • Ztrátové - MP3, AAC, WMA, Vorbis(OGG)
    • ze zvukového signálu odeberou méně důležité informace
      • ořezání kmitočtů a snížení rozsahu úrovní (dynamiky) zvuku

WAV ( Waveform audio file format)

  • vytvořena spoluprací firem IBM a Microsoft
  • možno ukládat i komprimovaně
  • používá se pro Audio CD a základní zpracování zvuku

FLAC(Free Lossless Audio Codec)

  • bezeztrátová komprimace, součást projektu Ogg (Xiph.org)
  • využití pro archivní a vysoce přesná zvuková data

MIDI(Musical Instrument Digital Interface)

  • mezinárodní standard v hudebním průmyslu
  • slouží pro vzájemnou komunikaci mezi hudebními nástroji, počítačem a dalšími komponenty.

MP3 (kompresní algoritmus MPEG)

  • při zachování celkem vysoké kvality má zhruba 1/10 velikosti běžné CD stopy
  • široce používaný při uchovávání a přehrávání hudby na počítačích i přenosných a stolních přehrávačích

AAC(Advanced Audio Coding)

  • jeden z nejpokročilejších formátů komprese zvuku
  • slabá softwarová podpora - například Apple iPod

WMA (Windows Media Audio)

  • v současné době jeden z nejvyspělejších kodeků
  • kodér je součástí Windows Media Playeru
  • použití u DVD přehrávačů

Vorbis(OGG)

  • open source náhrada MP3
  • uložen v kontejneru OGG -OGG Vorbis opensource
  • kvalitativně na stejné úrovní jako WMA
  • domácí užití, výrobci her - komprese zvukových souborů her

Získávání zvuku

Záznam a kódování zvuku

Ripování (grabování) stop ze zvukového CD

Nástroje pro zpracování

RSS