<< | Multimédia | >>
Zvuk
- mechanické vlnění šířené v plynech, kapalinách i pevných látkách
Základní vlastnosti
- Výška zvuku
- závisí na frekvenci vlnění - f[Hz]
- infrazvuk - 16Hz - slyšitelný zvuk - 20 kHz - ultrazvuk
- Itenzita zvuku
- závisí na aplitudě vlnění a na hladině akustického tlaku - L = 20.log(p/p0)[dB]
- změna 6 dB odpvídá dvojnásobnému zvýšení intenzity
- změna 20 dB - odpovídá desetinásobnému zvýšení intenzity
- Sluchový vjem
- individuální schopnost lidského ucha slyšet zvuk
- citlivost ucha závisí na věku člověka a na frekvenci zvuku - nejvyčšší citlivost kolem 2 000 Hz
- úrovně
- šustění listí - 20 dB
- rušná ulice - 70 dB
- bouřka - 120 dB
- práh bolesti - 130 db
- Zvukové pole ucha
Digitalizace zvuku
- převod spojité - Analogové informace na nespojitou Digitální informaci pomocí A/D převodníku
- vzorkování - vzorkovací frekvence [kHz]
- rychlost snímání vzorků z analogového signálu
- kvantizace - bitová hloubka [bit]
- kódování informace o intenzitě - 8 / 16 / 32 / 48 bit
- kvalita digitálního zvuku
- mluvené slovo 22 kHz / 8 bit
- CD audio - 44,1 kHz / 16 bit
- DVD audio - 96 kHz / 24 bit
- studio - 194 kHz / 32 bit
Přenos zvuku a videa
- Streaming
- technologie kontinuálního přenosu informace mezi serverem a klientem
- umožňuje přehrávání při přenosu dat bez předchozího uložení do souboru
- Bitrate - kvalita přenosu měřená v bitech za sekundu
- Kodek - software pro kódování a dekódování informace při přenosu a ukládání dat
Zvukové soubory
Základní rozdělení
- Bezeztrátové - WAV, FLAC, MIDI
- Ztrátové - MP3, AAC, WMA, Vorbis(OGG)
- ze zvukového signálu odeberou méně důležité informace
- ořezání kmitočtů a snížení rozsahu úrovní (dynamiky) zvuku
- ze zvukového signálu odeberou méně důležité informace
WAV ( Waveform audio file format)
- vytvořena spoluprací firem IBM a Microsoft
- možno ukládat i komprimovaně
- používá se pro Audio CD a základní zpracování zvuku
FLAC(Free Lossless Audio Codec)
- bezeztrátová komprimace, součást projektu Ogg (Xiph.org)
- využití pro archivní a vysoce přesná zvuková data
MIDI(Musical Instrument Digital Interface)
- mezinárodní standard v hudebním průmyslu
- slouží pro vzájemnou komunikaci mezi hudebními nástroji, počítačem a dalšími komponenty.
MP3 (kompresní algoritmus MPEG)
- při zachování celkem vysoké kvality má zhruba 1/10 velikosti běžné CD stopy
- široce používaný při uchovávání a přehrávání hudby na počítačích i přenosných a stolních přehrávačích
AAC(Advanced Audio Coding)
- jeden z nejpokročilejších formátů komprese zvuku
- slabá softwarová podpora - například Apple iPod
WMA (Windows Media Audio)
- v současné době jeden z nejvyspělejších kodeků
- kodér je součástí Windows Media Playeru
- použití u DVD přehrávačů
Vorbis(OGG)
- open source náhrada MP3
- uložen v kontejneru OGG -OGG Vorbis opensource
- kvalitativně na stejné úrovní jako WMA
- domácí užití, výrobci her - komprese zvukových souborů her