<< 24.CAD - Systém Autodesk Inventor | Témata VYT | 23.WEB - Informační systémy >>

25. CAD – Systém 3D Studio MAX

  • popis a vlastnosti systému, postupy plošného modelování a jejich modifikace
  • vizualizace a animace scény - práce se světlem a materiály

3D studio

  • profesionální systém pro tvorbu 3D grafiky, vizualizaci a animaci
  • od roku 2006 produkt firmy Autodesk

Vlastnosti

  • plošný modelář, objektový a parametrický systém
  • programovatelný systém - vlastní skriptovací jazyk
  • rozšiřitelný systém - pluginy (rostliny, postavy, efekty)

Možnosti použití

  • filmová a televizní tvorba - výroba reklam, filmů
  • design - designérské, architektonické a konstrukční vizualizace
  • hry - grafika do počítačových her

Plošné modelování

  • tvorba modelů předmětů a scén pomocí tenkých plošných sítí

Modelovací pomůcky

  • výřezy VIEWPORTS, pohledy VIEWS (Top, Front, Left ...), krok SNAP, mřížka GRID, uchopení SNAP
  • místní nabídka QUAD MENU, vlastnosti PROPERTIES, skrytí HIDE, zmražení FREZEE, seskupení GROUPS

Transformace

  • posun MOVE (W), rotace ROTATION (E), měřítko SCALE (R), využití ikony TRANSFORM GIZMO
  • kopie CLONE, zrcadlení MIRROR, zarovnání ALIGN

2D Křivky - SHAPES

  • čára LINE, křivka SPLINE, kružnice CIRCLE, obdélník RECTANGLE, text TEXT ...

3D Tvary - GEOMETRY

  • jednoduché - kvádr BOX, deska PLANE, koule SPHERE, válec CYLINDER
  • modifikované - tažení EXTRUDE, rotace LATHE, vytažení LOFT, ohnutí BEND, rozšíření TAPER, zkroucení TWIST

Polygonální sítě - POLYGON

  • vytvoření z geometrie konverzí - Quad Menu - Convert To Editable Poly
  • úrovně - bod VERTEX, hrana EDGE, okraj BORDER, ploška POLYGON
  • úpravy polygonů - tažení EXTRUDE, vytažení BEVEL, dělení CUT, SLICE
  • úpravy sítě - symetrie SYMMETRY, vyhlazení TURBO SMOTH

Vizualizace a animace

Zobrazení

  • drátová prezentace WIREFRAME, stínované objekty SMOOTH

Osvětlení

  • výchozí osvětlení - GLOBAL LIGHTING (Rendering Environment)
    • nádech TINT, úroveň LEVEL, okolní světlo AMBIENT
  • bodové světlo - žárovka OMNI - barva COLOR, intenzita MULTIPLIER, stín SHADOW
  • směrové světlo - reflektor SPOT - útlum ATTENUATION, kužek CONE, horký HOTSPOT, studený FALLOFF

Materiály

  • Editor - MATERIAL EDITOR
  • Prohlížeč - MATERIAL EXPOLRER
  • Knihovny - MATERIAL LIBRARY
  • Parametry materiálů
    • stínování SHADING - Metal, Phong, Blinn
    • barva neosvětlené části AMBIENT
    • barva osvětlené části DIFFUSE
    • barva odlesku SPECULAR
    • intenzita odlesku SPECULAR LEVEL, velikost odlesku GLOSSINESS
    • neprůhlednost OPACITY, vlastní svítivost SELF-ILLUMINATION

Rendering

  • výpočet bodů rastrového obrazu pro uložení do rastrového obrázku nebo do snímku videa
  • parametry - pohled, rozměr rastru, typ souboru, osvětlení, stínování, sledování paprsku

Animace

  • klíčové snímky KEY FRAMES - základní metoda animace - časový posuvník TIME SLIDER + AUTO KEY
  • animace polohy POSITION CONTROLLERS - animace po cestě PATH CONSTRAINT
  • animace pomocí editoru stop - TRACK VIEW
  • animace kinematiky - simulace pohybu mechanismů a postav - pevné členy a klouby
Zvětšit
Zvětšit--Zvětšit
RSS