<< 22.CAD - 2D kreslení v Autocadu | Témata VYT | 24.CAD - Systém Autodesk Inventor >>

23. CAD – 3D modelování v Autocadu

  • objemové modelování - podstata, orientace v prostoru, techniky modelování
  • vizualizace modelů - typy zobrazení, osvětlení a stíny, materiály, rendering

Autocad 3D

3D modelování

  • grafická simulace prostorových objektů a scén

Plošné modelování

  • tvorba objektů pomocí plošných sítí s nulovou tloušťkou
  • modelování složitých tvarů - kerosérie, terén, postavy, zvířata, rostliny ...
  • tvorba objektů a scén pro reklamu, filmy, počítačové hry, design, architektura ...

Objemové modelování

  • tvorba tvarově jednodušších objektů s vnitřní výplní modifikací základních těles
  • modelování běžných objektů - obrobky, odlitky, stroje, nábytek, domy ....
  • tvorba výrobní dokumentace ve strojírenství, stavebnictví a elektrotechnice

Orientace v prostoru

Pohledy

  • kolmé - zepředu FRONT, zezadu BACK, shora TOP, zdola Bottom, zleva LEFT, zprava RIGHT
  • šikmé - ISO pohledy - pod výškovým úhlem 45° - JZ, JV, SZ, SV
  • uživatelské - vlastní natočení v prostoru

Souřadné systémy

  • GSS - globální SS - výchozí pravoúhlý souřadnicový systém se základní konstrukční rovinou XY
  • USS - uživatelský SS - příkaz pro změnu polohy konstrukční roviny v prostoru
  • DSS - dynamický SS - pomůcka pro automatické polohování konstrukční roviny podle plochy tělesa
Zvětšit

Autocad - postupy objemového modelování

Nastavení Autocadu

  • zapnutí 3D pracovního prostoru
    • zobrazení karet s nástroji pro modelování

Základní tělesa

  • hranol, klín, válec, koule, kužel, jehlan ...

Tažení z profilů

  • tvorba profilů
    • 2D tvary - uzavřené křivky - kružnice, obdélník, polygon ...
    • 2D plochy - vytvoření z 2D tvaru - příkaz Oblast
  • tažení a rotace profilu - příkaz Vytáhni, Orotuj
  • vytažení po křivce (trajektorii) - potrubí, kabelové svazky
  • šablonování z několika profilů - složité tvary - karosérie, trupy lodí a letadel, křídla

Kombinace těles

  • získání složitých tvarů z jednoduchých logickými operacemi (simulace obrábění a svařování)
    • sjednocení, rozdíl a průnik těles

Editace těles

  • zaoblení, zkosení, rozdělení a oddělení zadanou rovinou

Transformace v prostoru

  • využití 3D posunu a otočení

Vizualizace modelů

Typy zobrazení

  • přednastavené styly - 2D drát, 3D drát, Skrytý, Koncepční, Realistický

Světla a stíny

  • sluneční - směr závislý na nastavení datumu, času a geografické poloze
  • denní - celkové osvětlení scény
  • bodové (žárovka) a směrové (reflektor)
    • možnost nastavení - barva, intenzita, dosah, vrhání stínů

Materiály

  • vytvoření vlastních materiálů nebo využití knihovny materiálů
  • možnost nastavení - barva, textura, průhlednost, odrazivost

Rendering

  • výpočet bodů pro rastrový obraz scény a uložení do BMP, JPG, PNG nebo GIF
  • pozadí - barva, přechod, rastrový obraz
  • efekty prostředí - mlha, kouř ...
RSS