<< 19.Pascal - struktura programu a dat | Témata VYT | 21.CAD - CAD systémy >>

20. Delphi - vizuální programování

  • Delphi, ovládání a nastavení vývojového prostředí, postup tvorby programu
  • opakované zpracování dat, typy cyklů, jejich zápis a využití

Delphi

  • vývojové prostředí původně vyvinuté firmou Borland pro vizuální programování v OS Windows
  • k programování úloh se využívá programovací jazyk Object Pascal.

Ovládání

  • Pracovní okno - Návrh formuláře - DESIGN, Editor zdrojového kódu - CODE
  • Pomocná okna
    • Editor objektů - OBJECT INSPECTOR
    • Okno nástrojů (komponent) - TOOL PALETTE
    • Prohlížeč struktury - STRUCTURE
    • Správce projektu - PROJECT MANAGER

Struktura projektu

  • DPR - soubor projektu Delphi - otevírá soubory projektu PROJETS (BDSPROJ - nové verze od 2005)
  • PAS - soubory programových kódů Pascalu - programové jednotky UNITS
  • DFM - soubory formulářů - textové soubory s definicemi vlastností formuláře
  • RES - soubor zdrojů - soubor pro kompilaci ikon a bitmap aplikace
  • EXE - Kompilovaný soubor - spustitelný program

Komponenty a události

Důležité komponenty'''

  • Formulář FORM - Name, Caption, Width, Height, Color ...
  • Tlačítko BUTTON - Name, Caption, Left, Top ...
  • Popisek LABEL - Name, Caption, Font ...
  • Vstupní pole EDIT - Text, ReadOnly, Enabled ...
  • Seznamy LISTBOX, COMBOBBOX - Items, ItemIndex
  • Textové pole MEMO, RICHEDIT - Text, Lines, Clear, Select, Copy, Add, Delete, Load, Save
  • Roletové menu - MAINMENU - Items, Caption, Enabled, ShortCut ...
  • Dialogy - OPEN, SAVE, PRINT, FONT, COLOR ...
  • Časovač TIMER - Enabled, Interval ...

Důležité události

  • Události klávesnice - KeyPress, KeyUp, KeyDown ...
  • Události myši - Click, DblClick, MouseUp, MouseDown, MouseMove, MouseWheel ...
  • Běhové události - Create, Activate, Change, Close, Resize ...

Postup tvorby programu

  • do okna programu - formuláře se vkládají komponenty knihovny VCL (Visual Component Library)
  • pro komponenty se nastavují události - kliknutí na tlačítko, změna obsahu vstupního pole
  • každá událost vygeneruje podprogram (proceduru)
  • do podprogramu se zapíše kód pro zpracování dat v pascalu

Programové cykly

  • opakované zpracování částí programu s různými vstupními hodnotami
  • využití pro součtové, třídící a další numerické algoritmy

FOR

  • cyklus s počítadlem

VD

Zvětšit

Syntaxe

    for i:=1 to 100 do
     begin
       příkaz_cyklu;
       příkaz_cyklu;
     end;

WHILE

  • cyklus se vstupní podmínkou

VD

Zvětšit

Syntaxe

    while i > 0 do
      begin
        příkaz_cyklu;
        příkaz_cyklu;
      end;

REPEAT - UNTIL

  • cyklus s výstupní podmínkou

VD

Zvětšit

Syntaxe

    repeat;
      příkaz_cyklu;
      příkaz_cyklu;
    until konec = 'k';
RSS