<< 22.Design webu | Témata PVY | 24.PHP >>
23. Javascript
- Základy - vlastnosti , využití a použití skriptovacího jazyka, proměnné a datové typy
- Zpracování dat a událostí - matematické a logické operace, vstup a výstup dat, vstupní události
- Programování výpočtu - funkce, podmínky a cykly - programování výpočtu
- Knihovny Javascriptu - podstata, typy a využití knihoven
Základy
- Vlastnosti
- programovací jazyk pro webové stránky interpretovaný v prohlížeči
- programové skripty vloženy přímo do html kódu nebo připojeny odkazem v hlavičce
- syntaxe podobná jazykům Java a C, pracuje s objekty, rozlišuje velikost písmen, příkazy odděleny středníkem
- Využití
- dynamické prvky ve stránkách - efekty, kurzory, obrázkové galerie, hry, hodiny, počítadla přístupů ...
- zpracování dat a událostí formulářů - vstup, kontrola, výpočet a výstup dat
- Použití
- začlenění do hlavičky nebo těla stránky pomocí tagu
<script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">obsah skriptu</script>
- připojení ke stránce pomocí tagu
<script>
v hlavičce stránky<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="cesta k externímu souboru">
- začlenění do hlavičky nebo těla stránky pomocí tagu
- Proměnné
- deklarace - pomocí klíčového slova VAR -
var proměnná = hodnota
- název - první znak písmeno, dále čísla a speciální znaky, záleží na velikosti písmen
- typ - datový typ je určen přiřazením hodnoty
- deklarace - pomocí klíčového slova VAR -
- Datové typy
- Čísla - celá (integer), desetinná číslo (float), exponenciální, hexadecimální hodnota
- Řetězce - znakové řetězec (string) - "Toto je řetězec" 'Toto je také řetězec'
- Logické hodnoty (boolean) - true x false
- Datová pole - indexovaná řada hodnot stejného typu
- var dny = new Array() - deklarace pole dny
- var dny[3] = ["středa"] - přiřazení třetího prvku pole
- Konverze dat
- parseFloat(x) - převod řetězce x na desetinné číslo
- parseInt(x) - převod řetězce x na celé číslo
Zpracování dat a událostí
- Matematické operace
- standardní operátory - + - * /
- logické operace - > < >= <=, rovnost ==, nerovnost !=, nebo ||, zároveň &&
- matematické funkce - využití objektu Math
- (Math.abs(-451), Math.cos(45), Math.random(), Math.round(23.356), Math.sqrt(9), Math.PI
Vstup a výstup dat
- Vstup dat
- prompt - metoda objektu Window
r=parseFloat(prompt("Zadej poloměr :",0));
<INPUT>
- vstupní pole formuláře<FORM name="vstup"> <INPUT type="text" name="R">
- prompt - metoda objektu Window
- Výstup dat
- alert - metoda alert objektu window
- document.write - metoda write objektu document
Programování výpočtu
- funkce
- samostatná pojmenovaná část programu (skriptu)
- umožňuje získávat hodnoty (parametry), se kterými bude skript pracovat a může hodnoty vracet
- příklad funkce
<script> function napis(){ document.write("ahoj"); } </script> <input type="button" onClick="napis();" value="napiš ahoj" />
- podmínky
- if (podmínka) {příkazy pokud platí;} else {příkazy pokud neplatí}
- cykly
- WHILE - se vstupní podmínkou - while(podmínka opakování) {příkazy;}
c = 1; while(c<101) {document.write(c+" "); c++}
- DO-WHILE - cyklus s výstupní podmínkou - do {příkazy cyklu;} while(podmínka);
var c = 1; do {document.write(c+" "); c++;} while(c<101);
- FOR s řídící proměnnou - for(inicializace proměnné; podmínka; operace) {příkazy;}
for(c= 1;c<101; c++) {document.write(c+" ")}
- příklad zadání poloměru pro výpočet plochy kruhu
<SCRIPT"> var r,S; //deklarace proměnných r=parseFloat(prompt("Zadej poloměr :",0)); //vstup S=Math.PI*r*r; //výpočet document.write("<H4>S = "+S+"</H4>"); //výstup </SCRIPT>
Knihovny Javascriptu
- připravené třídy a metody objektů pro zrychlení a zefektivnění vývoje programů
- připravené skripty se připojí k webu pomocí interního nebo externího odkazu
- Typy knihoven - MooTools, jQuery, DoJo ...
- Využití knihoven
- tvorba tlačítek a navigačních menu
- náhledy obrázků a slideshow
- využití animačních efektů
- zpracování událostí při ovládání myši nebo z klávesnice
- ovládání zobrazení částí obsahu a grafiky
- vkládání nových dat do stránky bez znovu načtení stránky - AJAX