<< 21.PC - Vstupní zařízení | Témata IT | 23.PC - Tiskárny a skenery >>

22. PC - Grafika a zobrazovací zařízení

  • Grafické adaptéry - komponenty, komunikace s procesorem, typy, parametry
  • Zobrazovací zařízení - vývoj, rozdělení, hlavní parametry
  • CRT monitory - princip zobrazování, parametry, vady obrazu
  • LCD monitory - princip, typy, parametry, srovnání s CRT

Grafické adaptéry

Grafická jednotka

  • přebírá digitální data z procesoru a převádí je na výstupní videosignál
    • analogový videosignál (VGA) - pro starší monitory CRT
    • digitální videosignál (DVI) - pro monitory LCD

Grafický adaptér

  • samostatná rozšiřující karta vložená do slotu na základní desce

Integrovaná grafická jednotka

  • grafická jednotka integrovaná na základní desce - součást chipsetu (dnes překonané řešení)
  • grafická jednotka integrovaná v procesoru - součást moderních procesorů Intel

Prvky grafického adaptéru

  • grafický procesor - vnitřní architektura podle výrobce a typu - nVidia - GeForce, ATI - Radeon
    • stovky až tisíce výpočetních jednotek (jader) pro paralelní zpracování grafických dat + řadič paměti
  • grafická paměť- Videoram - rychlé paměťové čipy pro uložení grafických dat při zpracování
  • vstupní rozhraní - sběrnice pro přenos dat z procesoru
  • výstupní rozhraní - konektory pro připojení monitoru

Parametry

  • Grafický čip
    • frekvence a uspořádání výpočetních jednotek - 800 MHz - 4000 MHz
  • Videopaměť
    • typ, kapacita, frekvence, šířka sběrnice - GDDR5 | 4GB | 4000 MHz | 256 bitů
  • Rozhraní
    • vstupní - PCI Express 16x (dříve AGP, PCI)
    • výstupní - VGA (D-SUB), DVI, HDMI, S-Video, DisplayPort
    • aplikační- Direct X, Open GL
  • Grafický výkon
    • aplikační výkon - hodnocení pomocí speciálních testovacích programů - BenchMark
    • výpočetní výkon - měření počtu operací číselných operací za sekundu - FLOPS (FLoating-point OPerations per Second)
      • 300 GFLOPS integrovaná grafika, 3000 GFLOPS - Grafický adaptér (2016)

Zobrazovací zařízení

Displeje

  • segmentové - elektronkové (digitron), LED diody, LCD
  • grafické - LCD, OLED

Monitory

  • CRT - s katodovou trubicí
  • LCD - s tekutými krystaly
  • Plazmové
  • OLED - organické

Projektory

  • LCD
  • DLP

Parametry monitorů

  • velikost úhlopříčky - 14 - 15,6 - 17 - 19 - 22 - 24 - ... palců
  • poměr stran a rozlišení - 16:12 (1024x768, 1280x960), 16:10 (1280x800), 16:9 (1280x720, 1366x768, 1920x1080)
  • obnovovací frekvence (CRT) - počet vykreslených snímků za sekundu - 50 - 80 Hz
  • rychlost odezvy (LCD) - doba změny barvy bodu z černé na bílou a zpět - 10 - 20 ms
  • geometrie obrazu (CRT) - zkosení, soudkovitost
  • spotřeba energie - CRT 120 - 180 W, LCD 30 - 60 W
  • výrobní technologie - způsob podsvícení, konstrukce displeje ...
  • vstupní rozhraní - analogové (VGA), digitální (DVI, HDMI)
  • jas a kontrast, pozorovací úhly, reproduktory ...

CRT monitory

  • Catode Ray Tube - velká zobrazovací elektronka
  • žhavená katoda vystřeluje ve vakuu elektrony k anodě
  • tok elektronů je řízen mřížkou a soustředěn do paprsku
  • paprsek je vychylován a dopadá na stínítko s luminoforem
  • v místě dopadu paprsku vyletují z luminoforu fotony jako svítící bod
  • paprsek vykresluje statický obraz po řádcích 50x za sekundu
  • barevný monitor využívá tři paprsky s intenzitou podle RGB složek
  • paprsky dopadají na plošky stínítka s různobarevnými luminofory přes otvory v masce
  • v současné době nahrazeny LCD monitory
Zvětšit

LCD monitory

  • Liquid Crystal Display - využití tekutých krystalů k řízení propustnosti světla
  • obraz tvořen mřížkou RGB buněk s průhlednými elektrodami
  • se změnou napětí na elektrodách se mění světelná propustnost vrstvy tekutých krystalů
  • změna propustnosti vede ke změně jasu a barvy obrazových bodů

Výhody LCD monitorů

  • menší spotřeba (LED podsvícení), menší rozměry (hloubky) a hmotnost
  • netrpí na geometrické vady
  • neblikají a nezatěžují zrak, nevyzařují magnetické vlnění
Zvětšit Zvětšit
RSS