<< Základní pojmy | Základy IT | Zpracování informací >>

Informatika - základy informatiky

Předchůdci počítačů

Počítadla - Abakus

  • vznik přibližně před 5000 lety ve starém Řecku a Římě
  • dřevěná, nebo hliněná destička, do které se vkládaly kamínky - "calculli" (název kalkulačka)

Logaritmické tabulky a pravítko

Mechanické stroje

Elektronické číslicové počítače

  • vývoj od 30. let 20. století
  • převod dat na elektrické impulsy - digitální zpracování
  • vysoká rychlost zpracování informace
  • dva základní principy - Von Neumannův a Harvardský

Von Neumannův princip

Zvětšit

Harvardský princip

Zvětšit

Popis

  • zveřejnění v roce 1945 ve zprávě o vývoji počítače EDVAC
  • snaha Neumanna zabránit patentování principu počítače
  • počítač zpracovává data v binární podobě v aritmeticko-logické jednotce - ALJ
  • pro data i program je použita společná paměť RAM a společná sběrnice
  • ALJ, RAM a I/O jednotky jsou řízeny (taktovány) řídícími signály z Řadiče

Využití

  • dnes běžný princip používaný u osobních počítačů

Výhody

  • jednoduché a levné řešení
  • maximální využití paměti

Nevýhody

  • pomalejší přesun dat a instrukcí po jediné společné sběrnici

Popis

  • princip využitý v roce 1944 při vývoji počítače Harvard MARK 1
  • zpracování dat v binární podobě v ALJ řízené řadičem
  • samostatná paměť pro data a program s vlastními sběrnicemi

Využití

  • dnes běžný princip používaný u jednočipových počítačů
  • microcontrolery typu ATMEL, ARM a ARDURINO

Výhody

  • rychlejší zpracování dat a programových instrukcí

Nevýhody

  • technologická náročnost a vyšší cena

Generace počítačů

0. Generace

  • 30. - 40. léta 20. století
  • stavebním prvkem mechanické relé
  • označení Z1, Z2, Z3

1. Generace

2. Generace

3. Generace

4. Generace

5. Generace

  • 10. - 20. léta 21. století
  • integrace více procesorových jader a dalších obvodů v chipu procesoru - řadiče, paměti, grafický procesor - miliarda prvků na 1 cm2
  • mobilní výpočetní technika s dotykovým ovládáním - notebooky, netbooky, tablety, smartphony ...
  • multimediální operační systémy - Windows, Mac OS, Android, Symbian
  • virtuální počítače - softvarová simulace hardwaru

Princip číslicového počítače podle Von Neumanna

Jednotky číslicového počítače

  • ALU
  • Operační paměť
  • Řídící jednotka
  • Vstupní a výstupní jednotka

Schéma číslicového počítače

Popis činnosti

  • společná paměť pro program i data (narozdíl od harwardského principu)
  • zavedení programu přes vstupní zařízení a ALU do operační paměti
  • zavedení dat pro zpracování do operační paměti
  • vlastní výpočet - jednotlivé kroky provádí ALU podle programu
  • činnost jednotek je řízena řadičem počítače
  • mezivýsledky výpočtu jsou ukládány do operační paměti
  • po zpracování dat jsou výsledky poslány přes ALU na výstupní zařízení

Odkazy

RSS